Úvod / Vše o korzetu / Nové druhy stahovacího prádla / Ráno v šest a pak po celý den


Dům může být svou omítkou, svým pláštěm na první pohled dokonalý. Avšak není-li v pravém slova smyslu utvořen dokonalou konstrukcí, která vyztužuje tu klenbu, tam arkýře a ostatní stavitelské prvky, nebude nikdy plně vyhovující. (...) Nemíníme tedy pěstovat v pase štíhlý a nahoře nepřirozeně vyklenutý hrudník středověkou šněrovačkou, jsme si však plně vědomy toho, že bez jakéhokoli tvarujícího prádla je jen málo z nás schopno vyhovět jak módě samé, tak především estetickému vzhledu své postavy.


Jsme poplatné současnému vkusu. Svým až příliš zcivilizovaným životem prožívaným v tramvajích, v autech, v zmechanizovaných domácnostech a v křeslech u televizorů platíme daň půvabu svou zlenivělou postavou. (...) Tím více platí fakt, že dokonalé oblečení začíná dokonalým prádlem. Předpokládejme, že určité procento dívek, asi do 15, 16, snad i 17 let se smí na tuto zásadu dívat s nezájmem. Ovšem, jen velmi malé procento, protože jen velmi málo z nich je tak dokonale a pevně rostlých, že nepotřebují alespoň lehkou oporu, aby je svrchní oděv nezplošťoval.
V určité době přijalo prádlo kromě svého ryze účelového poslání i tak trochu erotickou a pikantní příchuť. O starobylých šněrovačkách s tkanicemi se asi nic podobného tvrdit nedá, stejně tak jako o období antišněrovačkovém, o období reformního prádla, které se zrodilo především ze zdravotních, ale i z hygienických důvodů. Avšak už tehdy, navoněné levandulí a ozdobené pravými ručními krajkami a výšivkami, představovalo prádlo nanejvýš vzrušující část ženského oblečení.
Svět ovšem přinesl od těchto dob ještě mnohé jiné, daleko závažnější změny, než jsou ty, které se týkaly novinek v módě, která byla vlastně už jen jejich výrazem. Způsobil to prostě pokrok, nové možnosti a nové metody textilního průmyslu spolu s chemickým a prádlařským, který odstranil z tajemnosti prádla poslední, i když už jen pavučinkovou roušku. Korzetové prádlo se stalo nedílnou součástí oděvní linie, jejích siluet, jejích tvarů, jejím nepostradatelným podkladem.
Moderní prádlové materiály, snivé jako závoje, poddajné, pružné a tvarující, krajky, módní barvy, tisky, ozdoby v podobě malých růžiček na výrobcích světoznámé Feliny, mašliček na elastickém prádle naší Trioly, sedmikrásek na anglickém prádle Mary Qantové, monogramů a všelijakých roztomilých emblémů, postavily prádlo do světa módy, proměnlivé, ale vždy lákavé. Jeho dokonalé tvary, malé zázraky moderní techniky a konstrukčních propočtů, které se musí přírodě nejen vyrovnat, ale ještě ji poněkud, i když lehce a nenásilně, opravit, jsou po všech stránkách příjemnou součástí té nejosobnější výbavy ženského pokolení. Proto záleží i na jejich vybavení. (...)


Přestože naše ženy a zejména dívky jsou zvyklé na nejkratší a nejmenší typy podprsenek – pokud jim to postava dovolí – světová móda, tedy i naše, je připravena na specifičtější požadavky. V podstatě se totiž podprsenky dělí na nízké, to jsou právě ty nejkratší, na polovysoké (to jsou podprsenky s hrudní částí vsazenou do různě tvarovaných pásků) a vysoké, které známe spíše pod zastaralým názvem podprsenky žaludkové nebo také polokorzety. Každá má své opodstatnění a každá je podkladem pro jiný typ oděvu.
Nízké podprsenky, často tvarované jen svým střihem a jediným švem, který udržuje pouze její košíčkový tvar, ale netvaruje příliš postavu, jen ji podpírá, jsou určeny pro děvčata štíhlých postav. Jsou vhodným podkladem pod nepříliš přiléhavé šaty, ale zejména pod oblečení víkendové a mimopracovní příležitosti, kdy musí podprsenka umožňovat svou pohodlností naprosto volný pohyb a současně poskytovat dokonalou oporu. Pod žerzejové oblečení i pod oblíbené žerzejové halenky a svetříky je třeba obléci podprsenku tvarovanou a lehce tvarující. Jsou nejvýš vhodné také pro děvčata málo vyvinutá. Výztuže dokonale vyplňují košíčky a tvarují postavu ke spokojenosti módy i nositelky.
Polovysoké podprsenky mají v převážné většině tvarující funkci. Přísluší také silnějším postavám. Nejen košíčky těchto podprsenek, ale především zadní elastické díly postavu lehce tvarují. Větší počet střihových dílů, které podprsenku tvoří, umožňuje dokonalé využití tažnosti elastického materiálu všude tam, kde to dynamika lidského těla nejvíce potřebuje. Jediný tvar podprsenek není v elastickém prádle ze zdravotního ani estetického hlediska zpracován: košíčky se svislými švy. Nepřirozeně deformují tvar prsou a jejich úzký tvar omezuje správnou činnost vnitřních orgánů.


Vysoké podprsenky, sahající nejméně do pasu, i pod něj, jsou předurčeny pod večerní společenské šaty nebo také pro silnější nesouměrné postavy pod pletené oděvy. Korzety ve svém vlastním slova smyslu, tvarující nejen poprsí, ale i partii břicha a pánve, jsou důležitou součástí velké společenské módy. Ve svém lehoučkém, a přitom velmi účinném provedení patří bez rozdílu všem: i těm nejštíhlejším, které potřebují postavu upevnit právě tak, jako ty silnější, které se bez tak dokonalého prádlového podkladu a jeho korekce neobejdou, chtějí-li dosáhnout měkký, přirozený, ale i souměrný a viditelně štíhlejší tvar postavy.
Druhou a neméně podstatnou částí korzetové soupravy je podvazkový návlek. Převažují kalhotky nejrůznějších typů vyžadované různým typem svrchních oděvů. Uzoučké podvazkové látkové pásky přísluší děvčátkům tak do 13 let. Jakmile se dětská postava mění v žensky oblou, je na místě tento látkový pásek vyměnit za elastický návlek, na nějž by si mladá dáma měla zvyknout už od útlého věku přesto, že jí připadá přebytečný, protože nosí většinou punčochové kalhotky. Jde však o to postavu netísnícími elastickými kalhotkami co nejdříve lehce formovat.
Výběr mezi těmito druhy je rovněž bohatý: jde jen o délku jejich nohaviček. Mohou být krátké, dvoucentimetrové nebo delší, 10 – 18 cm. První jsou určeny pro štíhlé postavy, které kalhotky jen na bocích lehce zpevňují. Druhé a třetí jsou vhodné pro silnější, u nichž je potřeba stáhnout příliš široké boky a stehna. Všechny druhy jsou důležitým podkladem pod kalhotové oblečení. Nosí se na prádlové kalhotky.
Pro nás posledním, avšak ve skutečnosti prvořadým problémem je volba správné velikosti podprsenky, podvazkového návleku nebo elastických kalhotek. Má-li korzetové prádlo skutečně plnit svou funkci, je třeba, aby dokonale padlo. Podprsenka nesmí být malá, ani o půl čísla větší, příliš pevná, ale také ne volná. Malé a mělké košíčky nejen poprsí nezpevní, ale deformují postavu zejména ve výstřihu, kde tukové přebytky vytvářejí nežádoucí obliny. Zádové díly se pak zaříznou zejména u silnějších postav do zádových svalů a vytvářejí svalové a kožní „záštipky“, které vynikají především pod svetry a vůbec pod trikotáží. Naopak volné košíčky tvoří pod šaty skrumáž a deformují linii v místech, kde je snaha dosáhnout těch nejpřirozenějších křivek.


Podobnou „medvědí službu“ poskytne příliš malý nebo naopak velký elastický návlek či kalhotky. Jeho nositelka se mylně domnívá, že bude „štíhlejší“, ale všude tam, kde se malý pás zařízne, upozorní na přebytky, které jeho působením mohou vzniknout, i kdyby je naše postava vlastně neměla. Nad pasem získáme obruč tuku, na bocích pod zpevněným zadečkem nelákavé pahrbky, které skryje jen volná nebo zvonová sukně. A naopak, volný návlek nebo kalhotky nejsou rovněž k ničemu, poněvadž se v nich cítíme nejisté.
Dokonale padnoucí prádlo nám dodá pocit příjemné pevnosti, pružnosti a pohodlí při vědomí jeho estetické korekce, která je na místě v letní módě, pod letními šaty stejně jako v zimní módě pod slavnostními toaletami a na jaře i na podzim pod úplety a kalhotovými komplety, které se bez nich vůbec neobejdou. Všimly jste si, že mnohá děvčata to dodnes vůbec nepochopila a považují dlouhé kalhoty bez elastického prádla za dostatečné oblečení, odpovídající všem zákonům estetiky?

Alena Hanzlíková: Oblékám se sama (1974)